Beloved Singapore and Penang

8 mei 2016

Wat een verademing. Normale supermarkten en winkels. Ik had nooit gedacht dat ik dat zou missen. Maar bijna 4 maanden totale isolatie van wat voelt als de beschaafde wereld (leven op Langkawi) kan ik niet anders zeggen dan dat het enorm fijn is om in een normale supermarkt te lopen. Eentje waar ze verse groentes en fruit hebben, werkende airconditioning, meer dan 1 kassa, winkelmandjes of zelfs karretjes. Wow. Op langkawi is het vrij normaal dat je over de dozen en stof heen moet klauteren om je product te pakken wat je nodig hebt. Denk een beetje aan de meest slechte rommelige variant van de kruidvat, en dat dan keer 100. Nou zo'n soort ervaring dus. Nu is het trouwens zo dat de supermarkten hier niet echt veel in de aanbieding hebben, het enige wat er handig is zijn gekoelde flessen water, tandpasta en tandenborstels, shampoos en dat soort dingen. De rest is echt totaal niet aantrekkelijk om te kopen haha.

Na zo lang zonder enigsinds normale supermarkten of winkels te zitten, kan ik beaamen dat je enorm creatief wordt en zeer flexibel bent met het bedenken van alternatieven. Marlies en ik hebben afgelopen donderdag het personeelsfeest geregeld en daar moesten uiteraard ook cadeautjes en decoraties voor komen. Cadeautjes waren opzich oké, we hebben gewoon pakketjes gemaakt van verzorgingsproducten zoals shampoo en douchegel. Wat ze trouwens doen hier, heel gek, ze bedelen om een soort presentjes voor de staff party bij echt heel veel bedrijven. Denk aan leveranciers, echt van alles. Ik heb meer dan 300 email adressen opgezocht haha. Maar goed terug naar de party, de decoratie was werkelijk waar een veel zwaardere opgave. Gelukkig is marlies echt enorm creatief, en ik volg haar dan gewoon in de ideeën die ze heeft. Zo hebben we als vlaggetjes oude boeken gebruikt, de bladzijdes ervan dan en deze aan een touw geniet, tadaaaaaa. Als idee voor de party zelf hadden we een foto frame nodig maar we konden nergens een frame vinden. Marlies had er een gevonden en die hebben we wit laten schilderen. Che mat ( de manager van maintenance) had het eerst bruin geverft omdat hij dus achteraf kleuren blind is. Ja wisten wij veel haha. Maar goed frame is overgeschilderd en hij was wit. We hadden het idee dat iedereen foto's in het frame kon maken met gekke versiering op zoals katten oren en andere gekke maskers enzo. Op het frame kon iedereen z'n naam schrijven van de staff. Is erg leuk geworden! Ook met de accessoires voor op de foto's zijn we dus heel creatief geweest. We hadden als thema Black and White, dus we zijn op zoek gegaan naar alles in die twee kleuren. Was weinig ge vinden dus we hebben een zwarte spuitbus gekocht en dingen overgespoten. Onze collega's hadden het echt enorm naar hun zin en iedereen was gek op onze zelf gecreëerde photobooth.

Het feestje begon om half 9 savonds maar, wat wij dus niet wisten is dat Maleisiërs nooit op tijd komen. Die komen standaard een uur of meer te laat. Dus, wij met ons goede gedrag half 9 zaten een klaar. Tot een uur later amper volk. We waren echt bang dat het feest in duigen zou vallen maar gelukkig niet. We hadden een leuke locatie aan het strand en het eten was heerlijk. Er was een buffet met van alles te vinden. Personeel was tof en we hebben het naar ons zin Gehad. Buiten het eten om waren er spelletjes die gedaan werden waar mensen prijzen mee konden winnen. Nu hoefde dit van mijzelf en marlies niet zo maar mensen reageerde er wel erg leuk op. Iedereen was ook leuk thematisch gekleed en het was een goed feestje geworden.

Terug naar Singapore en penang. Penang is een eilandje bij de kust van Maleisië, op 25 vliegminuten van Langkawi. Echt die vlucht slaat nergens op, ik had niet eens me drinken op. De heenweg duurde 17 minuten. Anyway, Het heeft enorm veel cultureel erfgoed en de sfeer van vroeger is er zeker te proeven. Ik was daar met marlies heengegaan toen ik echt enorm ziek was. Ik kon niks eten en ben langzaamaan bouillon en baby voeding gaan eten. Ben nu nog aan het herstellen van die drie weken ziek zijn. We zijn er inmiddels wel achter waarom ik iedere keer ziek ben, ze stoppen overal enorm veel ve tsin in het eten en natuurlijk de hoogstaande hygiëne eisen die ze hier allemaal goed naleven spelen mee. Dat werkt op je darmen en op de rest van je lichaam. Ik had soms het idee dat ik aan de drugs zat, me hart ging te keer, voelde me enorm opgejaagd en onrustig en heel erg neerslachtig. Nu kan ik dus nog maar bij een paar restaurants hier op het eiland eten maar goed ik weet in ieder geval waar het aan ligt. Penang zelf is echt gaaf, voelt een beetje als een grote stad en het heeft werkelijk waar alles wat je nodig hebt. Zo ook enorme shopping malls en het beste eten van heel Maleisië. Helaas heb ik niet echt van het eten kunnen genieten dus ik heb vooral gekeken hoe marlies het eten at haha. Af en toe wel hapjes geprobeerd en dat is gelukkig goed gegaan. Ik had ook nog het goede voornemen om in penang een tatoeage te zeggen ter nagedachtenis aan mijn opa en als herinnering voor mezelf voor een aantal dingen, om bepaalde dingen af te sluiten maar omdat ik me zo ziek voelde heb ik dit natuurlijk niet gedaan. Nu ga ik aanstaande weekend terug naar penang dus dat staat voor dit weekend op de planning!! En het lekkere eten van penang natuurlijk, dat ook!

Singapore, ik vind Singapore geweldig. I love Singapore! Echt! Het is het enige land waar ik zou kunnen wonen voor een hele lange tijd in Azië. Ze hebben er regels, het is er echt top geregeld, iedereen praat goed Engels, openbaar vervoer is goed en betrouwbaar en het is er bijzonder hygiënisch. Nu had ik hele bijzondere ideeën over Singapore omdat mensen die er wonen me van alles hadden wijsgemaakt. Zo is mij verteld dat er een straf staat op het weggooien van rotzooi in 't openbaar, dat je er nergens straat vuil of blaadjes vind en dat kauwgom absoluut verboden is. Nou ik ben natuurlijk lekker stout dus ik had twee pakjes kauwgom mee. Puur om te kijken of er echt zo lastig gedaan wordt. Nou dat is dus helemaal niet waar. Het enige wat hier van waar is, ze verkopen het nergens. Maar bezit is niet strafbaar, zoals mij verteld was. En blaadjes, ook die zie je gewoon op de grond van Singapore, net zoals straat vuil. Natuurlijk wel stukken schoner dan langkawi of Thailand bijvoorbeeld maar goed het idee dat je van Singapore dus van de vloer kon eten viel vrij snel in duigen. Oh ja, shopliften kost je 7 jaar gevangenisstraf! Top land dus. Niemand durft wat fout te doen. Heerlijk haha.

Singapore is wel echt heel erg vet om naar toe te gaan. Er zijn niet echt onwijze highlights, jaa het circuit, het reuzenrad, gardens by the bay, the merlion, de zoo en nog wat verstrooide tempels maar echt langer wordt deze lijst niet. In Singapore kon je een hop off hop on bus tour doen, deze heb ik dus gedaan maar.... Bijna alleen maar hotels als highlights! Jaa tuurlijk marina bay sands is gaaf om te zien, maar om het echt een soort highlight te noemen... Ik weet het niet. Ik had er echt grote verwachtingen van, ik hou van abstracte gebouwen, maar ik weet niet. Ja het was gaaf en groot maar echt onder de indruk was ik niet. Waar ik wel onder de indruk van was, was het eten!! De kaasfondue daar is geweldig. Ik mis kaasfondue. En kaas. Enorm dus dat was echt een verademing. Verder heb ik voor het eerst dumplings gegeten. En sushi, was ook erg lekker. Oh ja, ik eet tegenwoordig met stokjes, maar goed moet nog veel oefenen. Dumplings is echt andere koek dan sushi, sushi is klein. Dumplings zijn zwaar. Dus ik was een soort circus artiest in een restaurant vol Aziaten die perfect konden eten met stokjes. Ongetwijfeld dat ik een amusant spectakel ben geweest voor ze tijdens hun lunch. Haha.

Singapore daarintegen is qua gevoel hetzelfde als penang alleen, is Singapore echt een grote shopping mall. Overal malls. Echt overal. Zelfs de China town is geen China town. Het is een mall. Of tenminste een rommelige mal met Chinezen. Met losse winkels er om heen. De prijzen van Singapore zijn wel echt Europees te noemen. Echt alles is heel erg duur. Maar goed, het was het meer dan waar!

Het vliegveld trouwens, GEWELDIG!! IK HEB ME DAAR GOED VERMAAKT. Ze hebben een vlindertuin, zwembad en geen idee wat nog meer. Ik ga me vermaken op de dag dat ik terug naar huis vlieg. Ik vlieg vanaf Singapore namelijk rechtstreeks naar Amsterdam. Daar kijk ik nu aan de ene kant heel erg naar uit. Ik mis thuis. Ik mis me familie en me vriendinnen/vrienden. En kaas. Natuurlijk kaas. Oh ja ze hebben ook vet veel eten soorten eten in Singapore op het vliegveld. En je hebt een sky train nodig om van hal 1 naar hal 2 of 3 te komen. Zo groot is het. En overal vijvers met Japanse kois en orchideeën. Echt heel erg mooi om te zien. Ze hebben ook een soort samenwerkingsverband met KLM dus overal zie je ook tulpen en Nederlandse huisjes haha, op het vliegveld dan hé. Nou goed, ik moet nog 28 nachtjes tot einde stage, nog 32 nachtjes tot ik naar Bangkok vertrek, nog 52 nachtjes tot ik naar Nederland kom. Ik heb er zin in, en sommige dingen kunnen me op het moment niet snel genoeg gaan! Een paar maanden in de tropen is echt te lang, zeker op een eiland als langkawi. Penang was echt anders geweest, dat was minder lastig geweest omdat ze daar een normale supermarkt hebben. Ik mis de supermarkt. Ik ga echt bij terugkomst de hele dag spenderen in de Albert Heijn, of in me bed met een major jetlag. Gok het laatste. Miss and love you xxxx