วันที่ ประเทศไทย ได้อย่างรวดเร็ว​

21 juni 2016 - Bangkok, Thailand

Zo hehé, ik zit. In het vliegtuig van chiang mai naar Bangkok, overstap daar richting Hanoi, Vietnam. Laatste land wat ik ga bezoeken tijdens mijn reis. Einde is in zicht. Nu heb ik inmiddels al een heel dubbel gevoel om naar huis te gaan. Heel erg veel zin in, maar ook een beetje onwennig. Ik heb een paar maanden uit een koffer geleefd, veel gezien, snel geleefd. Ben echt bang dat als ik thuis kom ik het gevoel ga krijgen dat ik stilsta.

Goed, Bangkok was gaaf. Beetje overweldigend en iedereen, echt iedereen probeert je op te lichten. Sommige dingen slaan ook echt nergens op zoals zeggen dat de tempel dicht is, maar goed. In Bangkok heb ik het royal palace gezien. EENS EN NOOIT MEER! Het zag er zwart van de mensen, met name Chinezen. En die zijn zachtsgezegt heelheel vervelend met hun paraplu's, camera's, tig miljoen mensen in een groep, middenin de weg staan altijd en nog een aantal andere vervelende dingen die die mensen doen. Overal foto's van maken. Echt overal van, de tegels, bloemetjes, oh ja en overal selfies mee. Echt van alles. Heel bijzonder. Goed was dus een hele leuke ochtend, ik studeer natuurlijk toerisme dus ik zou dit top moeten vinden maar echt. Wat een verschrikking! Daarna een lief oud Thais mannetje gevonden die me naar het grootste shopping centre bracht van Azië : central world mall. Ik heb daar de rest van de middag rondgebracht, beetje sushi eten, all stars gekocht voor 33 euro. Super cheap! Was wel een relaxt dagje.

Het hotel was trouwens super Chill, vooral de bedden en de douche. Man man, super lekker grote bedden en een hele goede douche met een straal!
Verder heb ik in Bangkok een wandel tour gedaan met ko van Kessel door Chinatown. De China Town van Bangkok is de grootste ter wereld en er was een hele hoop te zien en te beleven. Super leuk om te doen, echt een aanrader. Tijdens die tour heb ik in een bus gezeten met een houten vloer! Ding was zeker 40 jaar oud. Smiddags lekker aan de rivier gegeten met uitkijk op de super de luxe hotels aan de rivier. Na me onwijs vermoeiende wandel capriolen heb ik mezelf natuurlijk even getrakteerd op een massage.

Meteen de eerste dag had ik echt een super restaurant gevonden, Skybar en al, heel Bangkok op de achtergrond. Dus ik heb daar twee keer achter elkaar gegeten. Geen spijt van! Het zat in het Pullman, scarlet restaurant. Echt een aanrader.

De derde dag was een reisdag, die dag vertrok ik met de local bus naar kanchanaburi. Super de luxe, ongeveer wat wij in de jaren 70 hadden. Grote dikke tv erin, airconditioning, en dat was het zo ongeveer. Wel tof om zo met de locals te reizen ipv alles met het vliegtuig. De middag lekker aan het zwembad gelegen bij het resort. Ik verbleef in een resort aan de rivier kwai. Wel hele mooie locatie en mooi resort.
Dag twee had ik migraine dus die ik heb op bed doorgebracht beetje saai. Even denken, ik ben op de dag van vertrek nog naar de bridge over river kwai geweest. De brug waar zoveel prisoners of war gestorven zijn door de aanleg. Ook 3000 Nederlanders zijn hier tijdens de tweede wereld oorlog op een gruwelijke wijze aan het einde van hun leven gekomen. Het is een super mooie plek, mooi uitzicht, maar een enorm duister verleden. Je voelt dat ook als je daar bent, het ademt geschiedenis. Na het bezoek heb ik lekker ontbeten bij ten o clock café en ben daarna weer met de bus terug gegaan naar Bangkok. Veel vertraging, lang wachten, dus de busrit en alles duurde ipv 2 uur ruim 4 uur. En toen mocht ik nog 45 min in de taxi naar het hotel. Ik was natuurlijk kapot dus ik heb die avond alleen wat gegeten en daarna lekker Netflix gekeken. De dag erna vertrok ik namelijk weer vroeg naar chiang mai dus het was mooi geweest.

Chiang Mai, wow. Ik ben hier een stukje hart verloren. Dit is misschien nog wel toffer dan Singapore. Deze stad is zo tof, het is een oude handel stad, met een oude stadsmuur en heel veel mooie geschiedenis. Je kan je ogen uitkijken. Tegenover me guesthouse zat een Tempel, dus die heb ik bezocht. Was mooi om te zien. Kwam daar nog een wilde schilpad tegen. Ook wel gaaf. De stad is een stuk relaxter dan Bangkok. En er is minimaal net zo veel te doen, zo niet meer. Chiang mai ligt in de bergen, dus het is er iets koeler. Een graad of 32-34. Wel een lekkere temperatuur. De eerste dag ook meteen op pad gegaan, een goed Thais restaurant opgezocht en daar zo'n beetje de halve kaart besteld. Heerlijk gegeten! Eindelijk me massamancurry eten, heerlijk! Verder nog een beetje in de stad rond gekeken. Niet veel bijzonders gedaan.

De tweede dag ging ik een dagtocht doen naar de bergen, naar het Elephant nature park. Het hoogtepunt van mij reis. Wat was dit gaaf. Het nature park is een van de eerste die begonnen is met olifanten opvang, er zijn dan ook geen ritjes, geen arbeid, geen slavernij voor de dieren. Ze kunnen hier verzorgt worden, geknuffeld, gevoerd, gewassen, gemasseerd en met veel liefde en respect worden behandeld. Ik heb dit echt met groot plezier gedaan. Wat zijn ze gaaf, er zijn daar 72 olifanten met allemaal een eigen verhaal. De ene heeft een verwonding aan haar poten door een handgranaat, de andere is aangereden door een auto en weer een andere is als slaaf gebruikt om te werken en zware bomen te trekken.
De oudste dame was 92 en de jongste was daar geboren, die was 6 weken oud. En onwijs ondeugend. Lekker eigenwijs en onwijs speels. Deze tocht was de hele dag, dus ik was op de terugweg in de auto echt helemaal gesloopt natuurlijk. Heb daarna alleen gegeten en lekker op bed gegaan.
Ik heb in chiang mai ook nog de famous night market gedaan en de sunday night market. Lekker cadeautjes gekocht voor het thuisfront!

Via de eigenaar van het hotel had ik een adres gekregen waar ik kon zwemmen. Bleek een super de luxe hotel te zijn, je kamer nummer opschrijven en doorlopen. Haha gelukkig heb ik dit al tig keer gedaan op langkawi dus ik loop er inmiddels met een pokerface doorheen. Hier heb ik een dag of twee doorgebracht geloof ik. Trouwens, tijdens mijn bezoek aan het olifanten opvanghuis kreeg ik een mail, van mijn aansluitende vlucht naar hanoi. (ik ontving de mail op 18-6 en zou 21-6 vertrekken). Ze hadden de vlucht vervroegd van 14.30 naar 9.30 smorgens. Wat zou betekenen dat ik me vlucht niet meer zou halen. Ik licht in de stress gebeld naar het kantoor maar goed, ze praten niet allemaal even duidelijk Engels dus dat was niet echt verhelderend. Toch maar savonds een mail gestuurd en kreeg antwoord terug. Kon me vlucht kosteloos annuleren. Heb een nieuwe vlucht gekocht vanaf Bangkok naar hanoi met Qatar airways. Stond om me lijst van maatschappijen waar ik graag mee wilde vliegen dus dit was opzich geen ramp.

De een a laatste dat heb ik een cooking class gevolgt bij Thai cooking farm. Super tof. Heerlijk gegeten. Veel geleerd en super lekkere dingen bereid. Me familie kan zich alvast voorbereiden op de culinaire Thaise hoogstandjes die ik voor ze ga maken. Heb zelfs loempia's gemaakt!! Super makkelijk.

De laatste dag heb ik weer een Chill dagje aan het zwembad en savonds me koffer ingepakt. Welke trouwens steeds zwaarder word door alle cadeautjes die ik meeneem haha. Zit nu al op 30kg. Handbagage niet meegerekend.

Oh ja, in Maleisië heb ik maar een Tokkeh gehoord, in Chiang Mai had Ik er drie als buren! Zo vet! Prachtige beestjes. Goed, mijn vlucht van chiang mai naar Bangkok zit er bijna op. Ik heb echt enorm veel zin in een nieuw land. Nieuwe cultuur, nieuwe taal en vooral heel benieuwd naar het (voormalig) communisme. Ik ben nog nooit in een communistisch land geweest dus ben hier erg nieuwsgierig naar.

Tot snel!! Liefs

Update ; ben geland op Bangkok!