Op de ferry naar koh lipe en kaka Edith

20 maart 2016 - Ko Lipe, Thailand

Zoo goodmorning. Na dik twee uur wachten zitten we eindelijk op de ferry naar koh lipe. Er werd ons gezegd dat we 2.5 uur van te voren aanwezig moesten zijn, dus zo netjes als we zijn waren wij dat. En hebben we een uur voor niks zitten wachten ( office was nog niet eens open). Maar goed, we zitten nu dus op de boot richting Thailand. Tochtje duurt gelukkig maar 1.5 uur want zo een fan ben ik niet van bootjes.

Het leven op langkawi is prima alleen we zijn allebei het eiland al zat aan 't raken. We zijn hier nu ongeveer 6 weken en willen meer van Azië zien haha. Nog even geduld tot begin juni dan kunnen we lekker verder reizen.

Ik heb inmiddels zoveel geleerd over de Maleisische cultuur en het moslim geloof dat ik er een boek over zou kunnen schrijven. Ik ben dan ook heel blij dat ik hier naar toe gekomen ben en dit inzicht heb gekregen. Nu pas zie ik hoeveel onwetend wij in Nederland eigenlijk zijn over moslims. Ik weet nu alles van hoofddoeken, het bedekken van je lichaam en waarom. Ik vroeg mijn collega fara, ( ze is moslima, getrouwd en mijn leeftijd, super lief meisje) of afdoen van haar tedung(hoofddoek) hetzelfde was als een bh uittrekken. Haar antwoord was Ja! Ze voelt zich verlost als ze thuiskomt en haar tedung af kan doen. Het is geen moeten, en ze doet het niet voor haar man maar voor haar geloof. Het is een soort van de hele dag door respect laten zien aan Allah. Mannen krijgen hier hun eigen belangrijke gebed ( op vrijdag het middag gebed) en ze dragen dan vaak ook speciale kleding. Op langkawi is vrijdag de zondag van de week. Iedereen is vrij en gaat naar het middag gebed.

Ook heb ik geleerd hoe de namen hier in Maleisië zijn opgebouwd. Je heet dus niet als je trouwt opeens hetzelfde als je man. Nee je blijft dochter van of zoon van heten ( binti of bin) en dan de naam van je vader. Die veranderd dus ook altijd iedere generatie. Opzich wel een gave wetenschap. Ik leer veel van mijn collega fara en fauziah ( fauziah is bekeerd tot de islam sinds een jaar of 30, ze komt uit Engeland en haar Europese naam is yvonne). Het is heel gaaf alles te leren en te horen hoe het eigenlijk allemaal zit.

Wat mensen hier veel doen in Maleisië is elkaar uit respect extra benamingen geven. Zo heet ik voor jongere mensen kaka (zuster) Edith. Het mannelijke woord ben ik vergeten. Dit doen ze als je ouder bent dan hunzelf. (ook al is dat maar een half jaar ouder). Als je heel veel ouder bent wordt je naam ook ouder en wordt je tante of oom (matsi is tante). Het is een vorm van respect tonen naar hun omgeving en het is heel leuk om te zien hoe gemakkelijk ik dat als westerling overgenomen heb. Ik heb inmiddels ook al diverse belangrijke dingen geleerd zoals eten (makan) drinken (nihoen) salaris (gatsi). Ook heel veel woorden die met eten te maken hebben heb ik geleerd. Ik kan dus in de taal al eten en drinken bestellen haha.

Ik heb inmiddels al veel vriendschappen gemaakt hier met collega's. Ik heb een goede band met Nila ze werkt bij ons achter de bar, is mijn leeftijd en lesbisch wat heel lastig is hier in Maleisië. Met haar ga ik vaak richting kuah (de hoofdstad van langkawi) en dan eten we daar lokale gerechten en hebben altijd onwijs veel lol. Ik leer heel veel van haar over eten en ze probeert me Maleisisch te leren. Ik merk al dat ik veel woorden begrijp maar nog niet hele zinnen kan maken of gesprekken kan volgen. Logen is ook een super lieve collega, hij komt van het vaste land hier en hij loopt hier ook stage. Hij is net als linda van punjabi afkomst en leert me heel veel over zijn geloof. Hij is een Hindoe maar heel erg ruimdenkend. Ik kan met hem verschrikkelijk lachen en het is echt een van de vriendelijkste mensen die ik ken. Fara zoals ik al eerder zij is ook een hele lieve collega en met haar kan ik het heel erg goed vinden. Het fijnste vind ik wel onze Belgische leidinggevende marlies. Zij heeft onze mentaliteit en ze snapt ons volledig. We zitten in principe in hetzelfde schuitje en ik heb dan ook heel veel lol met haar. We staan allebei vaak verbaast over hoe dingen hier gaan.

Tim en ik zijn een paar weken geleden naar de kabelbaan gegaan ( 781 meter hoog) en het was die dag echt extreem aan het waaien. IK DOE DAT NOOIT MEER! karretje ging alle kanten op, brug ging alle kanten op, het was een beetje spannend en ik heb in het karretje me ogen op een gegeven moment gesloten. We zaten met twee Amerikaanse mensen in zo'n karretje en die vrouw vond het ook doodeng. We hebben elkaar maar getroost en beloofd dat het goed zou komen. Het uitzicht boven was wel echt super mooi en als je geluk hebt zie je Thailand liggen. Wij hadden geluk!

Die week erop hebben we de klim gedaan naar gungun raja, het hoogste punt van het eiland. Dit was echt veel gaver dat dat kabelbaan ding maar goed. Boven op de berg staat een resort, echt mijn droom zoiets te hebben later. We hebben een tokeh gehoord maar helaas niet gezien. Een tokeh is een nacht dier, het is een soort gecko maar dan groter en vaak veel dikkere staart.

Ik zit trouwens nu nog steeds op die boot en ik haat boten. Het gaat alle kanten op en ik vind het maar niks. Het is goed dat het maar iets langer dan een uurtje duurt. Ding gaat wel mega hard dus onwijs heen en weer gaat 't gelukkig ook weer niet. En ik luister acdc, werkt ook stress verlagend merk ik.

Ik ben trouwens ook al begonnen met een soort van schema te maken hoe we na onze stage gaan reizen. De landen die we gaan bezoeken zijn als volgt : Thailand, Laos, Vietnam, Filipijnen en als afsluiting Indonesië. We hebben wat keuzes moeten maken maar het kwam er op neer dat we te kort tijd hadden als we ook nog Myanmar en Cambodja zouden meepakken. Ik ben echt het meest blij met de Filipijnen. Ik heb daar zoveel zin in, daar gaan we ongeveer 4 weken blijven en rond het land trekken.

Ik zal een nieuw verhaal uploaden als ik op koh lipe ben. Koh lipe is echt een snorkel Chill eiland dus dat is ook hoofdzakelijk wat we gaan doen. We hebben alleen onze backpack bij ons en ik ben van plan heel erg bruin te worden. Ik ben nu al echt onwijs bruin want ik haal sommige Maleisiërs al in qua kleur haha. Het is hier trouwens een schoonheid om wit te zijn en ze hebben dan ook allemaal cremes die er voor zorgen dat je witter wordt. Ook heb ik schapen placenta crème gezien dat schijnt je jonger te maken. Bijzondere dingen hier haha.

Liefs vanuit de boot ergens bij Thailand nu. Xxx